spanek budik

Co dělat, když nemůžu usnout

Spánek ke svému životu nutně potřebujeme. Je důležitý nejen pro správné fungování naší tělesné schránky, ale má výrazný vliv i na naši psychiku. Šidit počet naspaných hodin tak může mít negativní dopad na váš osobní i pracovní život.

Pokud byste se zeptali úspěšných lidí, jež si plní své sny a dosahují vytyčených cílů, drtivá většina z nich by vám řekla, že spánek je jedním z klíčů k jejich úspěchu. Jen v případě, kdy budete mít dostatek energie, totiž můžete zvládnout i nemožné.

Co ale dělat v případě, kdy večer nemůžeme zastavit tok plynoucích myšlenek? Co když je náš mozek i těsně před spaním natolik zaměstnán, že se vytoužené snění neustále oddaluje a my tak spíme méně, než bychom měli? Máme na to recept!

Udělejte si pořádek v hlavě

Každý z nás máme nějaké starosti, ať už v pracovním nebo osobním životě. Určitě i vy máte něco, co vás trápí a co vám nedá v noci spát. Odborníci se shodují na tom, že bychom si každý den měli najít chviličku na to, abychom si udělali pořádek v hlavě.

Co dělat, když nemůžu usnout.
Co dělat, když nemůžu usnout.

V tento okamžik byste si měli dát dohromady vše, co vás trápí nebo nějakým způsobem znervózňuje – pro lepší přehled si všechny své strasti napište na papír. Následně se zaměřte na každou položku a ujasněte si, jak budete daný problém řešit. Budete vědět, jak na to a večer se těmito myšlenkami již nebudete muset zabývat.

Procvičte si mozek, unavíte ho

Jestliže se vám před spaním hlavou honí tolik různorodých myšlenek, že ani přes veškerou snahu nedokážete usnout, zkuste si svůj mozek zaměstnat mentálním cvičením. Je dokázáno, že mozek dokáže v jednu chvíli myslet pouze na jednu věc.

To znamená, že jakmile mozek zaměstnáte cvičením, nezbude mu kapacita na dotěrné myšlenky. Jednoduchým cvičením je například vyjmenovávání věcí či zvířat začínající na stejné písmenko nebo rovnou stejné slovo.

Nastavte si spánkový režim

Hodně lidí má problém vypnout mozek před spaním právě kvůli tomu, že si chodí lehnout pokaždé v jinou hodinu – tuhle odchází do postele v 9 večer, jindy po půlnoci, někdy zase mezi 10 a 11 hodinou večer.

Nedivte se potom, že je váš mozek zmatený a nedokáže se před usnutím oprostit od myšlenek a starostí, které ho zaměstnávají. Proto si nastavte spánkový režim a snažte se jej dodržovat. Mozek pak již bude vědět, že je čas jít spát a automaticky se přepne do klidového režimu.

Před spaním nedělejte nic náročného

Dnešní doba je hodně náročná, uspěchaná a hektická. Hodně lidí nestíhá a všechny své resty se tak snaží dohnat na poslední chvíli – tedy večer. Přitom tohle je to úplně nejhorší, co můžete udělat.

Večer byste měli být pokud možno co nejvíce v klidu a vyhýbat se širokým obloukem činnostem, které jsou náročné – fyzicky i psychicky. Tyhle úkoly se snažte zvládat přes den.